#PrayForGaza

#PrayForGaza

SUPPORTERS

Tuesday, March 25, 2014

SHARING IS CARING

Sharing is caring.. Ini hanyalah sebagai perkongsian ilmu.. dan peringatan bukan shja kpd anda, juga sbgai peringatan kpd diri sy yg serba khilaf ni..

Apa yg terjadi setelah kita dikuburkan?



sesungguhnya, mayat di dlm kubur akan melalui beberapa fasa perubahan

Malam pertama

Setelah dikuburkan, pembusukan bermula pada bahagia perut dan kemaluan

Subhanallah. Perut dan kemaluan adalah 2 hal yg terpenting kpd anak cucu Adam saling bergulat dan menjaganya di dunia..
Setelah itu jasad akan mula berubah menjadi hijau kehitaman..
Setelah bernagai solekan dan alat-alat kecantikan semasa hayat di dunia, setelah meninggal dunia, manusia hanya akan memiliki satu warna je..

Malam kedua

Anggota-anggota tubuh lain spt limpa, hati dan paru-paru akan mula membusuk

Hari ketiga; anggota tubuh akan mula mengeluarkan bau yg busuk

Setelah seminggu wajah dan mata akan mula membengkak..

Dan.. Setelah cukup 10 hari.. masih terjadi pembusukan pada anggota tubuh manusia..

Setelah 2 minggu... rambut mula gugur..
lalat hijau mulai mencium bau busuk dari jarak 5km dan ulat-ulat pun mula menutupi seluruh tubuh

Setelah 6 bulan, semua anggota telah tiada.. yg tinggal cuma tulang dan rangka je

Setelah 25 tahun.. rangka tubuh yg ada ni hanya akan berubah menjadi mcm biji dan di dlm biji tersebut, kita akan menemuka 1 tulang yg sangat kecil yg dipanggil 'Ajbudz Dzanab (tulang ekor)
Dan drpd tulang inilah kita akan dibangkitkan oleh Allah pada hari kiamat..

Sahabat sekalian.. inilah tubuh yg selama ni kita jaga..
inilah tubuh yg kita berbuat dosa sepanjang hayat kita..

Oleh itu.. jgn biarkan umur dan jasad kita dlm keadaan sia-sia..

Janji Allah adalah benar..


Ya Allah.. Tetapkanlah hati kami di atas agamaMu..
Ya Allah.. Jadikanlah kuburan kami sebagai satu tama dari taman-taman syurga dan jangan jadikan ianya sebagai satu lubang dari lubang-lubang api neraka.. Aamiinn..




Monday, March 10, 2014

PRAY FOR MH370

Assalamualaikum.. alhamdulillah.. sempat lagi kita buka mata.. dan menumpahkan kasih dan sayang kpd mak dan abah kita..

tapi adakah kita terfikir mereka yg kehilangan orang yg disayangi di saat mereka sgt memerlukan?

spt apa yg terjadi skrg ni.. kejadian pesawat MH370 yg dilaporkan hilang baru-baru ni..



jgn cepat melatah dgn perkara sebegini.. dan jgn salahkan sesiapa..

berita yg dpt petang tadi.. kesan tumpahan minyak yg dijumpai tu adaah bukan drpd pesawat MH370

jgn kita cuba salahkan mana-mana pihak.. dan jgn menambahkan spekulasi yg telah ada..



cuba letakkan diri kita dlm keadaan mereka yg di dalam pesawat tersebut ataupun letakkan diri kita dlm keadaan ahli keluarga mereka yg berada di dalam pesawat tu..

dlm keadaan skrg ni.. kita harus berdoa dan bertawakal supaya pesawat itu dijumpai dgn segera dan semoga mereka semua selamat dan dlm keadaan yg baik-baik sejahtera..


skrg ni mcm2 isu yg dpt kita dengar.. dan sy menyeru kpd semua pihak agar hentikan semua spekulasi dan konflik.. kerana.. kita pun tak tau apa yg terjadi kpd mereka semua.
jgn berhenti berdoa.. dan kita harus dengar berita drpd 2 pihak.. bukan hanya drpd sumber dlm negara tp juga luar negara..

jgn la kita cuba menambah luka dan duka kpd ahli keluarga mangsa..
jgn pula kita menambah garam dlm luka yg sedia ada


diharapkan kita semua bersabar dan teruskan berdoa..
semoga pesawat MH 370 pulang kembali ke malaysia dan dlm keadaan yg baik sejahtera.,. insyaallah.. aamiinn


Sunday, March 9, 2014

MATA HATI

assalamualaikum..

just wanna share something..

satu perkara yg aku belajar tentang kehidupan..

kita semua ada mata.. tapi.. kita tak melihat..
kita ada mata.. tapi kita tak memandang..
sb kita semua sebenarnya buta..

kita menilai seseuatu tu melalui mata kasar..
tp bukan dgn mata hati..

kita mendengar.. tp.. kita tak fikir..
kita melihat.. tp.. kita tak menghayati..
dan.. kita terus menghukum sesuatu yg bukan kita dengar dan lihat sendiri ape yg jd..

kadang-kadang kita terlupa.. 
yg kita ni hanya 'MEMINJAM'..
kita tak pernah memiliki..

dan.. kadang-kadang kita terlampau letakkan diri kita sebagai MR / Miss PERFECT
dan ske judge sesuatu melalui pandangan mata kasar..

dan someone telah mengingatkan diri aku yg serba khilaf ni..
ayat dia..

"kita.. manusia ni takde yg perfect.. dan kalau kita terus menghukum sesuatu tanpa beri peluang kedua.. tu dinamakan kejam.. dan sama la kita dgn Firaun.. sb kita rse kita paling bagus tak boleh terima pendapat atau pandangan drpd mana2 pihak.. dan mereka yg kejam ni selalu menyalahkan sesuatu tanpa usl periksa dan mereka ni dlm mereka2 yg buta"

ayat tu.. sgt mendalam.. dan ayat ni sgt terkesan dlm hati.. dan ayat yg sgt terkesan dan mendalam maksudnye.. ayat ni..

"Kita kt dunia ni.. takde sape2.. kita ni sebenarnye sorang diri je.. dan semua yg ada ni.. hanya dipinjam utk sementara waktu.."

aku simpan dan tanamkan pengajaran yg aku dpt..
aku berterima kasih kpd dia sb selalu mendengar dan beri nasihat kt aku..

Abah.. Mak.. thanx for everything.. 

Wednesday, March 5, 2014

TERAPI QALBU

Bismillahirrahmanirrahim...

Apabila usaha yg setinggi gunung Everest tidak mampu utk menyelesaikan..
Setiap jalan yg kita lalui terasa bagai dihimpit dan sempit..
Terasa spt mahu hentikan harapan yg memuncak..
Dan semua jalan yg kita lalui tiada berpenghujung dan membuatkan langkah kita terhenti..

Maka serulah.. Ya Allah.. Ya Rabb..

Apabila dunia yg kita diami terasa sempit dan sesak dgn persoalan hidup dan jiwa tertekan dgn bebanan yg harus dipikul dan ditanggung..

Maka serulah.. Ya Allah.. Ya Rabb..

Hanya kpd Allah kita seharusnya meminta dan memohon, doa yg ikhlas, bisikan yg jujur, air mata yg menitis penuh keikhlasan dan keinsafan.
Ratapan atas derita yg menghiris qalbu dan menyakitkan..

Ya Allah.. Ya Rabb..

Sejukkan hati dgn salji keyakinan dan padamkan api jiwa dgn air keimanan
Berikan jiwa-jiwa yg resah ini satu kedamaian dan ketenangan..

Ya Allah.. Ya Rabb..

Tunjukkanlah penglihatan ini menuju cahaya redha-Mu
Bimbinglah kesesatan ini kearah jalan-Mu dan pimpinlah kami yg tergelincir dan semakin jauh ini utk menuju ke petunjuk-Mu...

Ya Allah.. Ya Rabb..

Lenyapkanlah segala keraguan di hati ni dgn cahaya matahari di ufuk timur
Hancurkan segala kebatilan yg bersarang di dlm perasaan dgn secerah sinar kebenaran.
Hapuskan segala tipu daya syaitan dgn bala tentera-Mu...

Ya Allah.. Ya Rabb..

Bawalah kami menuju ke destinasi yg diredhai oleh-Mu di dunia dan di akhirat