#PrayForGaza

#PrayForGaza

SUPPORTERS

Sunday, June 30, 2013

RAHSIA 3C

Assalamualaikum.. sihat tak semua?
mesti tgh excited nk tunggu Ramadhan kn..

Alhamdulillah.. kita dapat berkasih-sayang dgn orang yg tersayang dan dikasihi..

Okeh.. mesti ada yg terfikir apa laa yg 3C ni kn..
bukan gred telur ayam.. bukan jugak gred telur buaya..

3C ni.. kunci kpd kebahagiaan rumahtangga..
ianya berkait rapat dgn hati..
hati ni biasa la kan..
rapuh dan lembut..
ehem.. tbe2 plak jari-jemari ni nk cte pasal tips2 kebahagiaan rumahtangga.. hehe

tips bertemu jodoh.. 
mcm mana nk tau tu jodoh kita??
ha... senang je.. bila kita berkawan atau kenal dgn dia..
kita jadi senang.. tenang dan mudah dlm byk perkara..
cth nye.. klu sblum ni dia baran.. lpas kenal jodoh dia.. 
dia semakin kurang baran.. wallahualam.. ^_^




ahaa.. jgn fikir bukan2.. bukan sb sape2..
juz share jak bha.. sharing is caring kn =)

3C yg sy maksudkan.. Curi Hati, Culik Hati & Cari Hati

Okeh.. Curi Hati...

sb ape kita kena curi hati pasangan kita??
sb ape kita kena sntiasa curi hati pasangan kita?
bukan kita curi then kita gi jual ke ape..
maksudnye kt sini ialah.. mengurat.. kata omputih nye.. "Flirting".. hehe

okeh.. sb ape kita kna sntiasa mengurat pasangan kita..
bukan nye time sblum nikah je..
bnda ni kita kena buat sblum, semasa dan selepas nikah.. 
even dh 50 tahun kawin pun.. still loving2..
kita kena la ngorat dia smpai ke akhir hayat kita..
sehingga ke hujung nyawa..
sb nye.. bila kita nikah dgn dia.. 
maknanye.. kita yakin kita akan bersama dia sehingga ke syurga,, insyaallah..

Okeh.. next.. Culik Hati

maksudnye.. kita buat surprise utk suami / isteri kita.. dan surprise tu bukan yg biasa kita buat..

cth nye.. klu sblum2 ni kita tak penah langsung ckp terima kasih kt pasangan kita..
ape salahnye.. sekali-sekala kita ckp..
"Abg... terima kasih sb sudi jd teman hidup sy.."
ataupun..
"Ayg.. terima kasih sb sudi menikahi abg yg serba tak sempurna ni.."

sweet kan.. hehe.. mesti pasangan kita merah padam muka dia.. hehe
tapi.. jgn sweeet sgt.. nnt kena diabetis la pulokk..
dh tak pasal2 kna amik insulin kt hspital.. hehe

Dlm hadis Nabi Muhammad SAW yg bermaksud:
"Berhadiah-hadiahlah kamu sehingga kamu berkasih-sayang antara satu sama lain"

Dan dlm hadis yg lain pula:
"Sesiapa diantara kamu yg memandang isteri / suami dgn pandangan kasih-sayang, nescaya Allah akan memandang mereka dgn pandangan rahmat"

Dan dlm hadis lain pula..yg bermaksud:
"Sesiapa diantara kamu (suami / isteri) yg berpegangan tangan dgn pasanganmu, nescaya Allah akan gugurkan dosa-dosa di celah-celah jari kamu itu"

sweet kn klu mcm ni =)


haa... tak ke penuh rahmat dan penuh dgn keberkatan Allah berikan kpd pasangan suami dan isteri tadi.. reminder.. suami dan isteri shaja.. bukan couple..
only for husband and wife.. pls take note ye tuan-tuan dan puan-puan..

kita panggil pasangan kita dgn panggilan kasih-sayang dan pnuh dgn kemanjaan dan belaian mesra hanya utk dia yg bertakhta di hati.. (cewwahh ayat.. gempak r.. )

Jgn dipertikaikan panggilan mesra atau benda-benda kecik cm ni.. sb nye.. 
bnda yg kecik mcm actually kn nmpak je kecik.. tp impact dia.. sgt besa..
sb nye.. dia mcm menyemai benih2 cinta dlm rumahtangga kita..

orite.. next.. C yg terakhir.. Cari Hati

maksud cari hati kt sini ialah.. klu ada perselisihan faham atau pertengkaran.. 
jgn dipanjang-panjangkan.. dan jgn di ungkit-ungkitkan..
biasa la dlm rumahtangga ni.. 
sedangkan lidah lagi tergigit.. apa pula.. suami isteri.. btul tak??

sb ape jadinye bnda2 mcm ni?? haa..
sb nye.. pernikahan ni adalah satu ikatan antara 2 individu yg berbeza dan apabila terjalinnya ikatan antara mereka ni.. mereka telah saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain.. sb tu.. kalau fikir2 balik la kn..
kita akan dpt pasangan yg minat / hobi dia.. bukan priority kita.. hehe..

dan klu pasangan kita tu merajuk.. jgn la kita buat dunno je..
kita kena r juga usaha pujuk dia..
kita kena r tau sb ape dia merajuk..
then kita kena r terus terang ataupun biarkan masa utk memulihkan dia.. 
tapi dlm masa yg sama.. kita kna r pikat dia jugak.. ingat tu..


Conclusion nye kt sini..
hubungan suami dan isteri ni.. bukan utk setahun dua je..
ianya utk akhir hayat kita,.
sb nye.. dgn dia kita akan hidup serumah malah sebilik dgn dia..
semua buruk dan baik kita dia simpan dan sebaliknya..

Dalam Surah Ar-Rum, ayat 21
"Dan di antara tanda-tanda (kebesaran) - Nya ialah Dia Menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu tenteram kepadanya, dan Dia Menjadikan di antara kamu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yg demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir"



Wanita dan lelaki telah ditakdirkan utk hidup bersama dan perasaan kasih dan sayang antara mereka itu adalah kurnian drpd Allah..
dan jgn pernah sesekali kita ketepikan feeling tu.. 
sb nye.. feeling itu indah apabila diertikan dlm pernikahan..

hehe.. ada persoalan ble komen.. 
klu rse ada penambahan pun ble komen jugak..

segala yg baik tu dtg nye drpd Allah..
dan kurang baik itu disandarkn kpd sy sbgai insan yg lemah..
tq.. =) adios amigos..

Wednesday, June 12, 2013

MENANTI HIKMAH

Apa yg tersirat takkan nampak spt apa yg kita nampak dan apa yg kita dengar
Dan sesuatu benda yg kita tak nampak.. kita jarang melihatnya..
Kita ada mata... tapi buta..
Kita ada hati.. tapi tak pandai berkata..
Kita ada mulut tapi bisu..

Hanya menilai dan melihat tanpa mengenal pasti bukti yg kukuh..

Menanti hikmah.. 
hurm.. interesting
bukan tunggu someone yg nama hikmah..
Ianya pasal.. kita.. 
dlm menghadapi setiap ujian dan dugaan yg Allah berikan..
Adakah mampu kita bertahan atau sebaliknya?
Adakah kita menyalahkan takdir atau berusaha utk mengubahnya?
Atau.. redha dan teruskan perjalanan hidup seperti seorang pahlawan yg turun ke medan perang?

Cuba hayati setiap bait2 lagu ni..
Mungkin kita akan tersedar drpd mimpi yg tak pasti..
wallahualam..




Hembusan bayu memecah sunyi penjuru
Alam maya yang diciptakan oleh pencipta
Siang dan malam silih berganti entahkan berhenti
Di bumi ini ketenangan yang dicari
Tapi apakah akan ditemui

Hanyalah berserah padaNya
Kerna Dia Maha segalanya

Tanpa disangka dugaan tiba
Turut kata pasti akan binasa
Hebatnya badai melanda
Menggoncang jiwa

Oh kita berdoa agar ditemukan cinta ini
Dengan yang lebih memahami
Oh hati ini…
Kasih ku

Antara dua hampiri menagih jiwa
Ketentuan tidak mengenal siapa
Redha dengan apa takdirNya
Pasti ada tersirat hikmahnya



Sunday, June 2, 2013

WEDDING DAY.. AGAIN..

Assalamualaikum.. hehe.. mesti ramai yg tanya.. npe "again"

hahaha.. tak la.. ni sb sy pegi majlis perkahwinan member silat jugak..
Majlis Perkahwinan Abg Atul & Kak Wawa (Raizul & Safwah)

hehe.. both of them were from Silat Cekak Hanafi..
sweet kan..

well.. biasa la kan.. musim cuti sekolah.. memang ramai yg plan utk nikah..
dan ada jugak yg plan utk bercuti dgn family..

di Sabah ni.. drpd hari Khamis dh start public holiday.. sb Pesta Keamaatan..

Majlis kt belah perempuan, dibuat di Ranau.. jauh la jugak drpd UMS ni..
tak larat nk gi jauh2.. so..
pegi yg dkat.. di Kinarut,,, hehe

before pegi sana... kitorang gi singgah @ Centre Point (CP).. 
beli hadiah...


Time di CP.. cari hadiah

Then lpas cari hadiah.. terus pegi rumah pengantin..
Ramai la jugak member silat yg datang..
ada yg kitorang kenal.. ada yg kitorang tak berapa kenal.. hehe


Pengantin dgn tetamu yg hadir

Member silat yg hadir 
Pengantin dgn saudara terdekat

Antara member silat yg hadir

By the way, tahniah drpd kami family Silat Cekak Hanafi kpd abg atul dgn kak wawa..
Semoga ikatan dan hubungan yg dibina akan berkekalan sehingga ke akhir hayat dan cepat menimang cahaya mata.. hehehe..

Bulan redup sinari telaga,
Indah merona si mawar biru,
Indahnya hidup bagaikan syurga,
Itulah suasana pengantin baru.