#PrayForGaza

#PrayForGaza

SUPPORTERS

Friday, December 27, 2013

FENOMENA DI LAHAD DATU

Ribuan ikan melompat ke darat di Lahad Datu


SHAH ALAM - Beribu-ribu ikan yang kebiasaannya hanya berenang di tengah lautan, hari ini dilihat berpusu-pusu berenang ke pesisiran pantai dan melompat naik ke daratan.
Fenomena aneh yang mengejutkan penduduk setempat ini berlaku di Pulau Tambisan, Lahad Datu, kira-kira jam 9 pagi tadi.
Menurut pembaca Sinar Harian Online, Luludaprincess Oja yang berkongsi maklumat itu, kejadian itu disedari oleh penduduk sekitar yang melalui kawasan itu secara tiba-tiba melihat ikan meloncat naik ke daratan.
"..situasi ini disedari oleh orang kampung yang kebetulan berada di tepi pantai, melihat kelainan dalam air tersebut di mana ikan-ikan meloncat naik ke darat.
"Sesetengah penduduk mengambil kesempatan untuk memungut ikan tersebut.
"Ini merupakan fenomena pertama berlaku di kampung tersebut," katanya.
Dalam pada itu, Sinar Harian Online mendapati video mengenai peristiwa itu yang berdurasi dua minit tiga puluh lima saat telah dimuatnaikkan di laman Youtube.

Sebelum ini, kejadian tsunami yang berlaku di Acheh pada 26 Disember 2004 turut mencatatkan tanda-tanda pelik sebelum berlaku bencana alam tersebut

sumber drpd: Sinar Harian


Friday, December 20, 2013

PANDUAN MENDIDIK ANAK

PANDUAN MENDIDIK ANAK

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control.

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya. Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari. (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan.
(Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8). Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.

20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

Monday, December 16, 2013

MY BIG DAY IS 1ST O&G DAY

assalamualaikum.. apa habaq sume..

hehe.. okeh.. hari ni.. my special day.. sb ape??
haha.. tak yah la tau,.
and at the same time.. today is my 1st day on obstetric & gynecology junior posting..

mak ckp.. "Allah dh tentukan la tu.. supaya hati terbuka utk jd gynecologist"

haih.. semakin tua kita.. semakin byk dosa yg kita bina..
kadang-kadang salah dan silap yg kita tak sedar dan ternampak dgn mata halus..
malah terasa dihati dan perasaan orang lain..
nk dijadikan cerita.. kn posting ni kebanyakan pesakit adalah wanita..
dan biasa la kn.. hati wanita ni mudah tersentuh dan sensitif. lbih2 lagi para wanita yg bergelar "ibu yg mengandung"

kadang-kadang kn.. kita tak sedar.. sedikit kebaikan yg kita buat..
amat besar dan bermakna bg mereka,..
cth nye.. tgh sarat mengandung.. dan nk bangun drpd katil ke bilik air..
dgn tlg diorang berjalan walaupun tak smpai 2meter.. diorang dh tersenyum mesra dgn  kebaikan yg kita buat..

memang la bg kita.. kecik punye hal.. tp bg diorang.. sgt2 besa..
mcm kita tolong mak kita time mak kita pregnant..
mcm tu la feeling kita bila tolong diorang..

dan.. doakan sy supaya dpt sambut baby ek.. hehe...
insyaallah.. :)

BE ALERT & REMEMBER

Assalamualaikum semua.. dh tdo ke?
Sebelum tdo tu.. sy ada 4 wasiat sblum tdo kpd awk sume..

1. Khatam Al-Quran 
2. Pastikan sume yg bergelar saudara dan rakan telah memaafkan kita sblum tdo
3. Syafaat Rasulullah SAW telah berjaya kita dapatkan
4. Dah tunaikan haji.. 

Ha.. mcm sempat je nk buat semua dlm 1 mlm kn?

Caranya.. mudah tp adang-kadang kita selalu lupa nk buat

1. Baca surah Al-Ikhlas 3x
2. Istighfar.. mohon ampun pd Allah
3. Byk kan berselawat. Kalau dh malas sgt.. 3x pun ok dh.. sb Rasululah SAW mencintai umatnya yg berselawat dan berselawat sebaik sje mendengar nama Baginda
4. Banyakkan bertahlil, tahmid Alhamdulillah

Nampak kecik kan? tp sebenarnye sgt besa..
Insyaallah dgn usaha  kecil ni.. kita mampu meraih cinta Allah. Moga-moga dapat yg terbaik drpd-Nya..

Insyaallah.. 
Minta maaf andai terkasar bahasa dan menyinggung perasaan mana-mana pihak..
Hamba sbgai manusia.. tak lari drpd kesilapan dan insyaallah akan cuba memperbaiki setiap kelemahan yg ada

selamat malam sume :)
fi hifzillah

p/s: Orang yg takut, akan mati berkali-kali. TAPI orang yg berani hanya mati sekali. Insyaallah. Dgn niat kerana Allah SWT. Wallahualam

Thursday, December 12, 2013

LUASNYA NERAKA

Betapa luasnya neraka Allah

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibu bapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami dan semua orang Islam daripada azab seksa api neraka-Mu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurga-Mu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke neraka-Mu YA ALLAH.

Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMAT-MU YA ALLAH……AMIN…..


Luasnya Neraka Allah

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra.. berkata:

Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yang ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh Nabi s.a.w.: ‘Mengapa aku melihat kau berubah muka?’

Jawabnya: ‘Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yang mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia berasa aman daripadanya.’

Lalu nabi s.a..w. bersabda: ‘Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.’

Jawabnya: ‘Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yang disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah
bumi yang ke tujuh.

Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat terseksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.’

Nabi s.a.w. bertanya: ‘Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?’

Jawabnya: ‘Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.’ (iaitu yang lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: ‘Siapakah penduduk masing-masing pintu?’

Jawab Jibrail: ‘Pintu yang terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yang kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat Nabi Isa a.s. serta keluarga Fir’aun sedang namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim.

Pintu ketiga tempat orang shobi’in bernama Saqar.

Pintu keempat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha.

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu keenam tempat orang nasrani bernama Sa’eir.’

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: ‘Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ketujuh?’

Jawabnya: ‘Di dalamnya orang-orang yang berdosa besar dari umatmu yang sampai mati belum sempat bertaubat.’

Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala Nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sedar Nabi saw bersabda: ‘Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari umatku yang akan masuk ke dalam neraka?’

Jawabnya: ‘Ya, iaitu orang yang berdosa besar dari umatmu.’

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan apabila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab ‘Peringatan Bagi Yang Lalai’)

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku. Tahukah kamu bahawa neraka jahanam-Ku itu:
Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat.
Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah.
Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung.
Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah.
Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik.
Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak.
Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum.
Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular.
Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.
Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai

Tuesday, December 10, 2013

TULANG RUSUK YG HILANG

"Siapa yg awk cintai selepas Allah dan keluargamu" tnya si Jelita
"Sudah tentu la awk.." jawab si Kacak sambil senyum mesra kpd si Jelita

Dgn pertanyaan si Jelita itu.. faham la si Kacak bhwa.. si Jelita masih meragui dgn perasaan sayang drpd si Kacak..
Lalu.. si Kacak berkata lagi..

"Awk adalah tulang rusuk sy.. Ada tertulis.. bhwa Allah melihat Adam kesepian dan kesunyinan.. Lalu.. saat Adam tidur, Allah ambil rusuk drpd Adam dan menciptakan Hawa. Semua lelaki mencari tulang rusuknya yg hilang dan saat menemukan wanita untuknya, dia tidak lagi merasakan sakit, di hati"

Mereka kemudiannnya nikah dan menjalani hidup sbgai sepasang suami isteri..

Setelah sekian lama menikah dlm masa setahun.. masing-masing sibuk dgn kerjaya dan urusan kerja dan kepenatan hidup melanda. Hidup mereka menjadi semakin bosan dan mereka mulai menyisihkan impian dan cinta antara satu sama lain..

Mereka mula bertengkar.. Kurang rasa percaya dan sayang antara satu sama lain..
Dan hubungan mereka semakin dingin dan menjadi semakin panas..

Pada suatu hari.. mereka bertengkar..

"Abg dh tak cintakan sy lagi.."
Si Kacak sgt menyampah dan benci dgn ayat si Jelita dan tidak suka akan sikap ketidakdewasaan si Jelita.
Lalu.. Si Kacak dgn marah dan lupa akan status dia sebagai suami, membalas..
"Sy menyesal menikah dgn awk. ternyata awk bukan tulang rusuk sy"

Si Jelita terpaku dan titis jernih mengalir dan membasahi pipinya..
Lalu.. dia pejamkan mata sekejap..
Dan apabila dia buka mata.. dia tatap muka suaminya dan dia beransur pergi..
Si Kacak pula menyesal dgn tindakan dan kata-katanya.. tetapi ternyata ego menguasai diri. dia enggan meminta maaf dan membiarkan si isteri berlalu pergi meninggalkannya..

"Jika sy bukan tulang rusuk abg.. Biarlah sy pergi drpd hidup abg dan abg berhak mencari tulang rusuk abg yg mampu membahagiakan hidup abg"

Si Jelita tatap muka suaminya buat kali terakhir dan mencium tangan perkasa suaminya yg disalam. Lalu, dia pergi jauh... Dan semakin jauh drpd pandangan Si Kacak..
Si Kacak hanya memerhati dan menyesal atas tindakannya itu..

Lima tahun berlalu.. Si Kacak tidak menikah lagi. Begitu juga dgn si Jelita..
Dan khabarnya.. Si Jelita didatangi rombongan merisik dan meminang drpd jejaka lain.. Tapi ternyata. Si Jelita tidak mampu membendung rasa sayang dan cintanya masih utk si Kacak yg pernah bertapak di hatinya..

Suatu malam yg sunyi, saat si Kacak sedang menghirup secawan teh tarik, dia merasakan ada yang sakit di dadanya. Tapi dia tak sanggup mengakui yg dia masih merindukan si Jelita.

Dan ditakdirkan mereka bertemu kembali secara tidak sengaja.
Mereka bertentang mata dan dada mereka seakan-akan timbul satu perasaan jernih dan halus yang mengisi ruang di hati mereka.

"Awk apa khabar.. Sihat?" tanya si Kacak
"Alhamdulillah.. ok je. Kadang-kadang sihat.. Kadang-kadang sakit.. biasala tu kan" jawab si Jelita..
Sunyi seketika. Masing-masing diam seribu bahasa.
"Awk dh jumpa tulang rusuk yg hiang?"
"Hurm... Belum"
"Sy akan ke Jepun esok.. Dan mungkin akan balik dalam masa 2 minggu" beritahu si Jelita
"Call sy kalau awk sempat. Awk tau kan nombor telefon rumah kita? Masih tak berubah.. Dan.. Takkan pernah berubah..." kata si Kacak
"Sayang... Abg minta maaf" kata hati si Kacak.. tapi sayangnya.. si Jelita tidak dengar akan kata hati si Kacak.

Si Jelita berlalu pergi sambil tersenyum.

Seminggu berlalu... Namun si Kacak tidak dengar sebarang berita drpd si Jelita. Jgn katakan call.. Email pun tiada diberi.
Dan petang itu.. si Kacak terima berita bahawa si Jelita terlibat dlm kemalangan dan meninggal sehari selepas kemalangan kerana pendarahan yg terlalu banyak.

Dan malam itu.. sekali lagi..si Kacak menghirup teh tarik dan kembali merasakan sakit di dadanya.
Akhirnya.. Dia sedar bahawasakit itu adalah kerana si Jelita. Tulang rusuknya sendiri. Yang telah dgn bodoh dan egonya yg dia sendiri patahkan..

p/s: Kita takkan pernah menghargai sehingga yg kita sayang itu telah hilang dipandangan. Kita melempiaskan 99% kemarahan kpd org yg paling kita sayang. Dan akibatnya seringkali sungguh menyakitkan.


Sunday, December 1, 2013

APABILA...


Apabila kamu teringat akan seseorang (bukan mahram) banyakkan istighfar..
Apabila kamu lupa tentang apa yg kamu pelajari.. banyakkan selawat

Apabila kamu mahukan wajah yg berseri dan sejuk mata memandang.. banyakkan solat Dhuha..
Apabila kamu mahukan perlindungan dan kekuatan hati, banyakkan solat Tahajjud..
Dan..

Apabila kamu mahukan malaikat mendampingi dan mengelak pandangan nafsu atau syaitan.. hendaklah kamu sentiasa dlm keadaan berwudhu..


"Bawalah bekal, kerana sesungguhnya, sebaik-baik bekal adalah taqwa. Dan bertaqwalah kepada-Ku wahai orang-orang yg mempunyai akal yg sihat"
[Surah Al-Baqarah: ayat 197]

Monday, November 11, 2013

YOUR BLOOD TYPE

Assalamualaikum.. Salam petang weekend :)
okeh.. actually kn.. its just for fun..
coz one of my friends said that.. sometimes.. we can really be so closed to that person
why?? bcoz of linkage between heart and blood?

amacam.. pcye tak??
kadang kita susah nk cye kn..
tp yg ni mayb kebetulan je r kot..
have fun
=) [klik pic utk actual size]

Sunday, November 10, 2013

KISAH BENAR

Kisah benar...

saya singgah makan di McDonald's seri iskandar.... 
Di belakang saya terdapat dua couple, sy yakin mreka pelajar uitm seri iskandar berdasarkan baju yg mereka pakai...bf dia pergi ke tandas, tiba tiba budak perempuan tu buat panggilan , 

"hello mak, nak rm 100 dua ratus boleh tak? Along nak guna untuk belajar.... 
Mak jawab: along nak guna ntuk apa, mak xdak duit lar,2-3 hari ni makan ikan masin jew, ayah kamu xda kerja seminggu dua nih.....
along balas: tak kan xda langsung mak, along nak guna esok nih, mak jawab: xda along, tgu la minggu depan... Baru pak hasan suruh ayah betulkan dapur rumah dia ... Ada la duit.....
along jawab: takpe lah mak! Tamat perbualan , sela 5 minit lepas tuh bf dia balik dari tandas, tanya cmne ur mum da masuk duit, jawab Si gadis : mama i bz la gi oversea, kita cancel la nak gi Cameron.... 

Aku terfikir di kala ibu dan ayah makan ikan masin di kampung, anak makan McDonald's, dikala ibu and ayah Banting tulang , anak sibuk nak bercuti... Bukan drama ianya kisah benar yang aku dengar.... Tanpa habiskan makanan kerana sebak, aku terus keluar berlalu..... Untuk renungan and share...sengaja highligtkan tempat dia stdy and tempat sy jumpa dia...

--- kisah ni dipetik drpd saudara FB Alfarouq Fadli ---

semoga dpt diambil sbg pengajaran bersama

Thursday, November 7, 2013

HERO SI RUPAWAN

Dia bukan lah seorang panglima
Dia bukan lah superhero semata
Dia bukanlah juga seorang yg gagah perkasa

tetapi dlm erti kata menjaga hati dan maruah si rupawan..
dia la hero si rupawan

Dia bukan lah mat romeo semata
Dia jugak bukan lah jenis mementingkan rupa semata

tetapi dlm erti kata kejujuran, dia lah hero si rupawan

Mulutnya yg lantang berkata-kata
Bukan juga memarahi.. Mahupun mencaci..
Mampu melembutkan hati si rupawan yg sedang dlm kesedihan

Dia bukan la juga macho dan kacak spt hero drama Korea dan Jepun..
tetapi.. di hati si rupawan..
Dia seorang yg begitu murah dgn senyuman dan kata-kata yg lembut.. sudah mampu melunturkan hati si rupawan..

Di hati seorang rupawan.. si hero ini mampu menenangkan hatinya di kala sepi dan pilu

Hero si rupawan..

Ya.. dia seorang hero yg bukan dgn rupa semata.. tetapi dgn perilaku yg mampu menambat hati si rupawan..

Dia lah hero si rupawan..

Monday, November 4, 2013

MANIS DI BIBIR BERMAIN KATA

Assalamualaikum. Salam Tahun Baru Hijrah..

Apa azam tahun baru? buka buku baru.. tutup buku lama..
dan jgn lupa utk terus update dan renew keimanan.. shutdown kejahilan.. :)

Dalam zaman skrg ni.. ramai yg mudah menabur janji..
menabur kata-kata manis dan puitis..
dan ada juga yg tak kurang nye akan terpedaya dgn janji manis tu..

Kamu.. ye kamu..

pernah terfikir akan akibat janji manis mu itu?
pernah terfikir apa implikasi yg mereka dpt jika janji manismu itu hanya dicapati.. dan tidak ditepati..?

Kamu.. ye kamu..

mengapa hanya terus menyakiti dan menabur janji manis..
mengapa dirimu terus-menerus menguji keimanan kami..
adakah kamu mahu melihat kami jatuh terpelosok dihadapan mu..
itu yg kamu mahu???
itu yg diajarkah??

Kamu.. ye kamu..
Ingat dan tanam di akal mu..
setiap perbuatan yg jahat.. akan dibalas dikemudian hari..
jika tidak didunia.. akan dibalas diakhirat kelak..
Allah itu Maha Adil dan Maha Pengasih dan Penyayang..
mereka yg ditindas itu bukan bermaksud mereka itu lemah..
itu hanyalah permainan di pentas dunia..
kamu akan lihat kemenangan kami yg ditindas..

Kamu.. ye kamu..
jgn mudah tersenyum dgn kemenangan mu..
kami tidak akan pernah mengalah dan akan terus berjuang
mempertahankan keimanan dan maruah kami..

Kamu.. ye kamu..
Hanya pandai manis dibibir bermain kata..
dan lembut gigi drpd lidah..


Salam Tahun Baru Hijrah :)

Wednesday, October 23, 2013

BERCUTI TOGETHER???

assalamualaikum semua...

okeh.. amacam? ada sihat ka? ada baik ka semua?

ni ape cer nih.. mcm2 cte nih..
ada kes bunuh awek sb jeles dlm fb..
tu blum jd husband and wife... dh berbunuh-bunuh..
ape nk jadi la manusia skrg nih..
akai ada????

okeh.. tu bukan topik utama sebenanye..

actually topiknye ari ni..
ada r kn, sy terbaca artikel about selebriti ni bercuti dgn PASANGANNYA walaupun blum ada ikatan yg sah..
memang r kn dia akan ckp.. tempat duduk asing-asing..
pegi asing-asing.. buat hal masing-masing
tp.. kalau dh bergambar berdua.. bertempek-tempek pipi tu..
tak tau la kan eden nk koba cm mano laie..

lagi satu.. yg paling menyampah tengok..
snap pic then caption, "being together wid him / her is de best momoent"

WHAT???? ape selama ni.. tanpa dia.. tak ble hidup ke??
takde best moment dgn family ke??

tak kisah r selebriti ke.. pencuci tingkap ke.. penjual burger sekalipun..

klu ada awek / teman lelaki.. tak yah r nk keluar berdua.. konon bwa adik la.. bwa member r..
takde maknanye..
tu tetap dikategorikan sbgai "DATING"

tak yah r nk ber'together-gether' sgt...

klu rse nk bercuti sama2.. then nk bwa sgt dia.. nikah r.
susah sgt ke nk nikah???

klu setakat nk enjoy-enjoy.. tak yah r.. buang duit.. dan tambah dosa je..

Maaf klu menyinggung mana-mana pihak.. ni sekadar luahan tanpa emosi..

Peace! No War..

Sunday, October 13, 2013

FEELING LIKE THAT

When the person we loved is hurt…
We must feel really bad…
But, that’s not all bad…
When someone we love has gotten sick..
Although, we’ll be worry and feel sad about that…
But, we will also have a sweet feeling…
Because, we can be by that person’s side and take care of them…
Feed them… Protect them…
If that person depends only on us…
It will feel like he / she is all ours…
That, if the person we love would somehow really hurt…
We could show to that person just how much we love them…

p/s: Loving you and missing you.. Abah… Mak… J



Friday, October 11, 2013

BE AWARE!!!!

Assalamualaikum semua.. haa... ni nk cter ckit.. dgn penipuan drpd mereka2 yg kurang bertamadun skrg ni...

sgala cte, copy & paste adalah drpd blog Milo Suam dan fb MiLo SuaM



Minta perhatian semua. Kisah ini berlaku pada salah seorang yang aku kenali..

"Just nak share ngan korang, aku bru buat repot polis..

Lebih kurang pukul 4ptg, ada sorang lelaki yg mengaku pegawai Ambank call aku, no phone yg appear adalah 1800808888. Dia kata nak sahkan penggunaan kad kredit aku RM3000 kat Poh Kong, KLCC. Aku ckp aku xde kredit kad, akaun atau apa2 urusniaga dgn Ambank. So dia kata mungkin ade org guna nama aku untuk apply kredit kad. Aku suruh dia beritahu aku apa maklumat aku dlm sistem Ambank, tp dia kata dia hanya bahagian pengesahan, x boleh check maklumat. Aku dah curiga. Dia suruh aku complain kat Bank Negara 0327885082. Aku buka website Ambank, mmg talian hotline diaorg 1800808888. Aku call no Bank Negara yg dia bagi tu dan lelaki India, Vijaya yg angkat. Lepas aku cerita, dia kata pegawai penyiasat Bank Negara akan call aku untuk dpt maklumat lanjut. Tak sampai 15 minit, lelaki cina pulak, Lim call aku dr no 0327885093. Dia kata Bank Negara akan bantu aku untuk membekukan sementara semua kredit kad aku bagi memudahkan siasatan. Dia suruh aku transfer duit dari mana-mana akaun simpanan yg lain ke dalam satu sahaja sebab dia akan bekukan juga akaun-akaun yg lain tu. Dia tanya aku berapa banyak duit aku dlm akaun2 tu, tapi aku cakap dia kan Bank Negara, tak kan tak boleh check. Suara dia dah lain. Dia suruh aku pergi bank dan call dia bila sampai kat bank sebab dia akan ajar aku cara nak kemaskini akaun. Aku cakap ok. Aku call Ambank guna 1800808888 dan Ambank sahkan tiada apa2 rekod aku dgn Ambank dan mengatakan yg Ambank sendiri telah menerima banyak aduan. Dlm 10 minit dia call lagi, tanya aku dah pergi bank atau belum. Aku cakap on the way. Tapi, sebenarnya aku kat Balai Polis. Masa tgh buat repot, dia call lagi tp dah mula marah2 sebab kononnya kena kerja overtime nak handle kes aku (baiknya 'pegawai Bank Negara' tu). Aku terus cakap dengan dia yg aku tengah buat polis repot, serta merta dia letak telefon. Pegawai Penyiasat IPD Gombak beritahu aku, hari ini sahaja mereka telah menerima 5 laporan yg sama.

Mohon share dengan orang lain supaya lebih berhati-hati dan buat pengesahan dengan bank berkenaan sebelum buat apa-apa. Mereka skrg ada teknologi supaya nombor telefon yg tertera di handphone kita adalah sama dengan nombor bank. Mereka hanya perlu nama dan no telefon kita sahaja."




So.. hati2 la k.. klu dpt panggilan drpd mana2 bank sekalipun.. rujuk semula dgn bank tu..
dan berhati2 dgn mana2 pihak yg call kita bila melibatkn pihak bank..



okeh.. sebagai peringatan utk diri sendiri dan anda semua jugak :)

Wednesday, October 9, 2013

THAT'S US

Sometimes you feel your heart become really weak..
And.. Sometimes..
You feel that you can't even breathe..
Nobody knows and you can't tell anyone..

But.. That heart seems want to blame someone else..
But.. You feel that the person most wronged is you..

And.. Sometimes..
You feel that everyone is far apart from you..
But.. You didn't realize..
The person that try to keep you smiling
Is the most.. Lonely person..

p/s: You were born to meet someone.. And.. To fall in love with someone.. :)


Tuesday, October 1, 2013

CUTE GUY KECEK KELATE

Assalamualaikum.. orite.. 
takde cte sebenanye.. juz nk share je..
sape tau tentang 1 video yg ada mat salleh yg kecek kelate..

haha.. actually kn.. sy bru je tau..
dan rse mcm nk share r kt semua..

sb.. i'm really impressed and shock..
because.. even he is not malaysian and not kelantanese..
he can speak and sing very well..

check dis out :)


Friday, September 27, 2013

AIR MATA WANITA

Air mata.. ape yg ada pd air mata..
titisan jernih yg mengalir mengalunkan rasa sendu dan sayu yg bertapuk dihati
dan hanya difahami oleh Allah..

Uniknya seorang wanita tu.. kerana..diberikan bahu yg sangat kukuh utk menahan setiap beban yg ditanggung dan dijadikan juga bahu itu sgt tenang dan nyaman.
jd tak hairan la jika setiap bayi atau kanak2 kecil akan terdiam dan hilang rasa gusar dihati mereka di saat ibu atau mak mereka memberikan bahu utk mereka lantas tertidur di bahu ibunya itu..

Wanita ini juga dijadikan sebagai semangat utk setiap pemimpin2 mereka dan menjadi kekuatan utk sang pemimpin mereka disaat kesulitan melanda..




Jgn disangka tangisan wanita itu tanpa alasan yg munasabah..
Wanita itu sgt istimewa dan kerana keistimewaan nya, mereka mempunyai kekuatan dgn dikurniakan rahim utk melahirkan bayi ke dunia.
Wanita itu juga diberikan ketabahan di saat dugaan yg melanda agar mereka tidak mudah putus asa..
Dan wanita itu, diberikan kesabaran agar tetap melayan dan tahan dg kerenah setiap ahli keluarga dan orang disekeliling mereka..

Hebatnya wanita itu kerana hanya menumpahkan air mata dan di saat air mata itu gugur..
Di saat itu jugalah Allah menghadiahkn mereka sebuah hadiah yg istimewa melalui Jibrail yg bernama dugaan

Dan perasaan peka dgn kasih sayang itulah mereka mampu merawat luka dihati mereka tanpa perlu bantuan org lain
Dan mereka juga hanya melahirkan perasaan yg terpendam dan beban yg terkurung di dalam jiwa dgn menitiskan titisan jernih..
Bukan kerana mereka lemah..
Bukan juga utk meminta simpati..
Dan, bukan juga menandakan mereka itu lemah..



Air mata itu sebagai tanda mereka telah berusaha dan perlukan waktu utk berehat drpd masalah dan dugaan yg ditanggung..

Wahai Adam, fahamilah wanita itu.. kerana kasihnya wanita itu..
Mereka tetap bersabar dgn setiap sikap dan kerenahmu..
Pernahkah kamu memahami setiap isi hati wanita itu?
Pernahkah kamu cuba bertanya isi hati wanita di saat itu?
Pernahkah kamu terfikir, mengapa wanita ini tetap menghadiahkan kamu sebuah senyuman dan tetap menceriakan kamu di saat ujian itu menyelubingi diri?


"Doa wanita lebih makbul drpd lelaki kerana sifat penyayang yg lebih kuat drpd lelaki. Ketika ditanya Rasulullah SAW akan hal tersebut, Baginda menjawab; "Ibu lebih penyayang drpd bapa dan doa orang yg penyayang takkan sia-sia"

Jangan kamu siakan wanita itu hanya kerana mereka menangis..
Tataplah dia..
Kasihkanlah dia sebagaimana kamu dikasihi ibumu..
Hampirilah dia disaat mereka perlukan someone utk meleraikan tangisannya..


"Wanita dan lelaki itu dijadikan dgn kekurangan dan kelebihan. Itulah kerana apabila dinikahkan, mereka akan saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain.
Dijadikan Hawa itu dekat dgn rusuk Adam, bukan utk menjadi alas dan bukan juga utk disakiti. Dijadikan Hawa itu dekat dgn rusuk Adam utk dikasihi dan dilindungi agar mereka sentiasa rasa selamat dan disayangi"

Utkmu wanita: Air mata dan tangismu bukan tanda kamu lemah.. tetap itu tanda kamu telah menghargai kehidupan kamu sebaiknya.. Dan.. Saat terindah daripada seorang wanita bukan pada saat dia tersenyum.. tapi, di saat butiran permata yg jatuh di dalam doa..



String quotes for strong woman =)



Saturday, September 14, 2013

I'M SAYING

I'm saying this because, I'm sorry..
I'm saying this because, you're crying..

Something my stupid mind hurries to say..

Even if I'm try to bear it and block it
Even if I'm try to block my mouth with may hands..

Still.. my mind says..
"I Love You"



fantasy is better than reality.. that is why... i juz luv to walk through the rain..



Wednesday, September 11, 2013

BORNEO INTERNATIONAL MARATHON 2013

Selamat menduduki UPSR kpd adik2 yg darjah 6..
huhu.. teringat time ward round semalam..
ada adik sorang ni amik UPSR kt dlm hospital sb dia bru lpas operation..
Gud luck ye dik..

by the way.. haa.. sape tau.. pasal IBM2013? bukan pakej 1Belia Malaysia ye..




IBM 2013 ni.. kata atau nama lain nye.. "International Borneo Marathon 2013"
haa.. amacam.. rasa nk tabik tak?? 

actually.. marathon ni sepatutnya dijadualkan pd 5 May 2013..
tp disebabkan time tu kita sibuk utk pilihanraya dan abg2 dan kakak2 polis sibuk menjaga dan mengawal utk kelancaran dan keberkesanan time pilihanraya... Marathon ni terpaksa di 'delay' kan.. sb nye.. utk tak ganggu jadual peserta yg nk pegi mengundi dan tak ganggu la abg2 dan kakak2 polis nih..

jadi nye.. marathon ni berlangsung secara live pada 25 OGOS 2013, 6.30am utk yg 10km.. yg full marathon (42km) diorang start pukul 3.30am.. half marathon mula pukul 4.30am klu tak silap la.. huhu


map for runner :)
[klik picture to see fullsize]

okeh.. by the way.. i'm juz only involve for the 10km open.. dan masa yg diberikan adalah 2 jam utk kategori ni.. jd paling lmbt adalah pukul 8.30am..

Guess what.. i'm fully completed 10km in 1hour.. Alhamdulillah..
rse mcm tak percaya pun ada.. tp tu sume kuasa Allah..


only mine :)

dan byk r jugak yg sponsor utk marathon ni..
banyak sgt.. smpaikn ada tau steward dgn stewardess drpd AirAsia join marathon nih.. pilot ada tp tak seramai anak kapal.. hehe..


sponsors

sponsors

collaboration & supporters


ok la.. ckp pnjg pun tak guna.. better tengok gamba dan korang ble agak seramai mana yg join dan betapa best nye marathon nih :)


sabah ble bah ini

random snapping

juz random snap.. :)

suasana lpas marathon.. dlm lebih kurang pukul 8am

kategori half marathon (man)

School's category

abg2 yg sporting :)

sporting kn :)


by the way.. event ni diadaka setiap tahun.. so.. klu rasa nk join tahun dpan..
rajin2 la cek kt website International Borneo Marathon sb nye.. tak rugi pun join..

hehe.. take care ye semua :)

Tuesday, September 3, 2013

ADA APA DENGAN MIMPI

Assalamualaikum semua.. sihat tak?
amacam keje? ok ke tak?
adik2 yg sekolah ni mcm mne? ada rse still in mood holiday ke?

Ok.. entr kali ni.. nk cte pasal mimpi..
sume org mest pnah mimpi kn..
sape yg tak pnah tu.. mest tak normal..

 

mimpi ni actually mainan fikiran kita semasa tdo
dan ada sesetengah glonga bijak pandai mengatakan..
Org yg lena sewaktu tdo lebih cenderung utk mendapat mimpi ngeri compared to mereka yg kurang lena tdo..
tp fakta ni.. wallahualam..


Ha... ada benda yg interesting utk dishare kn kpd sume.. nmpk tak facts kt atas nih?
Haa... mest ada yg dh sengih2 dan senyum2 kn..
sb nye ayat yg last skali tu.. "that person misses you"

kalau btul la fakta nih.. memang untung dan sangat bez..
sb nye.. klu kita termimpi artis korea ke.. jepun ke.. tambah2 plak diorang tu yg kita sgt2 minat dan ske.. mmg untungla kalau diorang ni RINDU kita jugak kan.. haha

for me... sy tak pcye dgn fakta nih.. sb ape?
sb nye..

Firstly.. sy byk kali mimpi artis.. bukan setakat korea, jepun, hollywood.. malaywood pun sy pnah mimp.. takkan r diorang tbe2 nk rindu kt sy kn? dh r tak knal.. tbe2 nk rindu2 niih.. memang sangat tak masuk akal.. sape stuju dgn sy, angkat kening.. :)

slalu dpt mimpi dia..
klu btul2 dia rindu.. haih.. mmg pengsan

Secondly.. sy tak stuju dgn fakta nih sb... katakanla.. kita mimp pasal membe kita.. dan diorang tu mmg dh adafamily sndri.. anak sndri.. klu yg sme gender tu.. rindu takpe.. klu yg berlainan gender.. haa.. tak ke haru namanye tu.. kang tak pasal2 ada yg syok sndri.. dan mula la menangih harapan setinggi gunung.. kalau simpan harapan je takpe.. ni ada yg smpai nk runtuhkan kebahagiaan org lain juz for own happiness... tu memang propa.. dan.. sy sama sekali tidak bersetuju.

Last but not least.. fakta nih merupakan auta utk sy sb.. mimpi tu hanya mainan tdo dan.. kadang2.. kalau kita byk sgt fikir masa tdo.. dh tentu2 kita akan mimp bnda yg kita fikir.. lagi2 klau bru lpas tengok cte hantu ke.. cte katun ke.. mest r ada terbayang punye sblum tdo.. btul tak? dan mimpi ni.. kita ble cntrol sbnanye dgn imaginasi kita..
klu sape2 yg kuat berimaginasi tu.. mmg slalu la dpt mimpi yg bez2..

Conclusion nye.. tak salah klu kita nk mimpi ape2 pun.. tapi.. jgn smpai terlalu obses sehinggakan diri sndri terabai.. dan bagi sy.. klu mimp yg baik2.. kita patut bersyukur dan katakan "Alhamdulillah" dan mimpi yg kurang baik.. kita patut istighfar..



Mimpi tu satu anugerah kerana ia mampu membuatkan seseorang itu berjaya dgn ada nye mimp.. tapi.. jika hanya mimpi tanpa usaha dan doa.. jd la mcm mat jenin..

wallahualam..


Tuesday, August 13, 2013

LEFT-HANDED

assalamualaikum.. Salam 6 Syawal buat semua muslimin dan muslimat..
alhamdulillah.. dalam diam.. dh nk masuk seminggu kita beraya dan meraikan bulan Syawal kan?

mesti ada yg dh mula puasa 6.. ada yg dh mula ganti puasa..
ada yg dh mula keje.. balik U, asrama dan mcm2 la..

Syawal kali ni.. sgt2 la meriah dan tak menang tangan dibuatnya..
Raya kedua.. adik-beradik mak datang beraya..
riuh tu..
raya ketiga member sekolah datang beraya dan petangnye plak.. pegi beraya..
haa.. bz btul..
esoknye plak.. Ahad, menghantar adik ke Melaka, balik kampus.. cuti dia pendek jek.. haha.. tapi mak dgn abah je la yg hanta.. kami2 ni.. melayan tetamu kt rumah jek..

dan hari ni,, pun ada sedara-mara mak datang beraya.. huhu..
penuh jugak le rumah nye.. 
yg bez sb melayan budak2 kecik..
ada tu.. bila diajak bermain dan berborak..
sampai tak ingat nk balik.. smpai dia ckp mcm ni

"Fami tak nak balik lagi la.. Fami nak main dgn kakak"

haha.. budak kecik tu..
mana taknya.. kitorang bawa la dia jalan2 taman permainan..
bila dh leka tu.. faham2 sendri la..
smpai tak ingat nk balik rumah.. hehe

okeh.. bukan tu yg topik utama..

tau tak.. hari ni, 13th August 2013 adalah merupakan Hari Orang Kidal Sedunia?
dlm kata lain.. Left-Handers Day.. 
hari orang tak kidal, takde pun ek (sedih)


13th Aug = Left-Handers Day


actually.. sy pun tak tau sebenanye.. 
tp disebabkan, ada pakcik.. yg birthday beliau ari ni.. dan jugak.. seorang yg kidal..
ha,. beliau la yg gtau.. klu tak.. memang takde nye nk amik tau..
almaklumla... sy bukan left-handers..
tp.. adik sy ada yg kidal..
bila wish kt dia.. dia pun mcm blur2..
sb nye. dia pun tak tau wujud hari utk orang kidal mcm mereka2..

Utk pengetahuan kalian semua..
orang kidal ni.. selalu nye kreatif dan pemikiran dia jauh kedepan..
tengok je r mcm Barrack Obama, Albert Einstein, Isaac Newton..

diorang ni dlm diam.. seorang yg kreatif dan.. seorang yg kidal..
haa.. respek sgt2 kt diorang..

Dan utk pengetahuan kalian jugak..
Orang yg kidal ni.. lebih cenderung utk cpat cemas dan malu dlm apa2 yg diorang nk luahkn mahupun apa2 yg diorang nk lakukan.. 
actually fakta ni.. tak berapa nk pasti sgt..
but.. u can confirm it by look around u and observe them..




hehe... walau apa pun... tak sume tau sb apa someone tu boleh jadi kidal.. 
sb nye.. tak semestinye org yg kidal tu ada parents yg kidal jugak..
sb.. my abah n mak tak kidal.. but adik sy kidal..
takde istilah mutation ke.. ape ke.. 
tu sume ketentuan Illahi..

dan.. disebabkan tak ramai yg kidal dlm dunia ni..
sebab tu la.. hari kidal sedunia diraikan pada hari ni (13 Ogos)
dan.. Orang yg kidal ni.. lelaki lebih ramai yg kidal drpd wanita.. tp ratio nye. tak tau la plak.. hehe.. kalau ada yg tau.. bgtau sy ye.. hehe


Ini Fakta.. Bukan Auta
(Klik to view larger image)
mesti sume tak tau kan?? hehe.. by the way..
Happy Left-Handers Day.. dan.. kalau ada member or siblings yg left-handers.. raikan diorang.. sb nye.. diorang anugerah yg terindah drpd Allah utk kita.. =)

Salam lebaran jugak la ye.. hehe.. harap tak terlambat lagi =)